SEO | Search Engine Optimalisatie

Meestal wordt een website gebouwd (en gevuld met content) bij een start van een bedrijf. Dat is natuurlijk goed, maar wanneer we een tijdje verder zijn, wordt over het algemeen weinig aandacht meer aan besteed (eigen ervaring 😉 ). Intussen is de dienstverlening wellicht veranderd of heeft Google zijn algoritmes aangepast. Hierdoor ontstaat een situatie dat het bezoekersaantal richting de website daalt en worden additionele (betaalde) middelen ingezet. Denk bijvoorbeeld aan Google Adwords of betaalde Facebook of LinkedIn campagnes.

Meestal wordt een website gebouwd (en gevuld met content) bij een start van een bedrijf. Dat is natuurlijk goed, maar wanneer we een tijdje verder zijn, wordt over het algemeen weinig aandacht meer aan besteed (eigen ervaring 😉 ). Intussen is de dienstverlening wellicht veranderd of heeft Google zijn algoritmes aangepast. Hierdoor ontstaat een situatie dat het bezoekersaantal richting de website daalt en worden additionele (betaalde) middelen ingezet. Denk bijvoorbeeld aan Google Adwords of betaalde Facebook of LinkedIn campagnes.

SEO = Search Engine Optimization

SEO Vormen

Er zijn twee vormen van SEO, namelijk de content zijde en de technische zijde. Naast het informeren van jouw bezoeker, is er maar één reden voor een goede SEO strategie: een zo hoog mogelijke ranking krijgen in Google (of Bing). Elke organisatie probeert met zijn/haar dienst op de eerste pagina te komen, maar dat gebeurt niet vanzelf. Goede content is belangrijk, maar gaat alleen gepaard met een goede (en snelle) technische werking van jouw website.

Organische vindbaarheid

Door het optimaliseren van websites zorg je ervoor dat jouw website organisch wordt gevonden. Ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Een veelgebruikte term die door iedereen verschillend wordt geïnterpreteerd. Het is een totaalplaatje hoe jouw site online fungeert. Er zijn 3 grote componenten met daarin een groot aantal onderdelen die jouw Site Ranking bepalen.

  1. Laadtijd van de website;
  2. Beveiliging;
  3. Mobiel vriendelijk;
  1. Kwalitatieve en unieke content;
  2. Gebruik van structuur;
    1. Koppen;
    2. Opsommingen;
    3. Interne links en links naar andere (informatieve) websites;
  3. Afbeeldingen en multimedia;
    1. Alt-tags
  4. Duidelijke Call-to-Action;
  5. Meta-tags;
  6. Rich snippets;
  1. Websiteverkeer;
  2. Geen dode links/doorverwijzingen;
  3. Aantal links naar jouw site
    1. Vanuit andere sites;
    2. Social Media posts;
  4. Leeftijd van de website;

Lange termijn strategie

SEO is niet binnen een paar weken opgezet en direct meetbaar. Dit neemt tijd in beslag, veel tijd en veel content. Staar je ook niet blind op de topposities, zeker niet wanneer je net een nieuw domein hebt aangemaakt.  Bekijk liever jouw Google Analytics om de stijging en de groei te monitoren. Bekijk hoe bezoekers jouw site gebruiken en anticipeer daarop.

Ook zijn de zoekresultaten, die Google weergeeft, voor iedere persoon anders. Waar je bij de één niet wordt weergegeven, wordt dit wel bij een ander gedaan. Dit komt doordat Google zoekresultaten weergeeft mede op basis van persoonlijke historische zoekopdrachten en gerelateerde onderwerpen. Klinkt ingewikkeld? Klop, dat is het ook. Het algoritme van Google is complex en veranderd vaak. Toch kun je hier invloed op uitoefenen door jouw site “SEO-proof” te maken. Geen zin om in de tussentijd hierop te wachten? Gebruik dan een SEA model die bij jouw organisatie past.